OLEH:MUHAMAD MUZAFFAR BIN MOHAMED JAFER ALI
Islam
adalah cara hidup Islam yang sifatnya sempurna kerana ia adalah agama Allah
Yang Maha Sempurna, adalah satu cara sistem hidup manusia yang berpaksikan
kebenaran. Kesempurnaan sistem hidup ini merangkumi aspek pendidikan dan
pembelajaran, kekeluargaan, kemasyarakatan, politik, ekonomi, ketenteraan dan
sebagainya. Sesungguhnya cara hidup yang dianjurkan oleh Islam adalah yang
terbaik dan terindah yang tiada tolok bandingnya dengan ajaran-ajaran agama
lain. Semasa zaman jahiliyah dahulu, kita dapati masyarakat hidup tanpa
nilai-nilai murni, tiada kesejahteraan hidup, tiada jaminan untuk mengecap
kebahagiaan, hidup dalam ketakutan, huru-hara, maksiat berleluasa dan
sebagainya. Program ini adalah hasil cetusan idea Pengerusi MARA
sendiri iaitu Y.B. Dato’ Seri Idris bin Jusoh dalam usaha untuk mentrasformasi
system pendidikan khususnya MARA. Sehubungan dengan itu, pada tahun 2009 MRSM
Kota Putra telah dipilih sebagai SPMRSM Ulul Albab yang pertama, diikuti MRSM
Gemencheh pada tahun 2010 dan MRSM Kepala Batas pada tahun 2011.
Persidangan
Pendidikan Islam di Mekah pada 1977 menyarankan supaya pendidikan Islam kembali
kepada landasan tauhid. Dualisme yang terjadi dalam sistem pendidikan di
negara-negara umat Islam menghasilkan tasawwur atau world-view yang tidak
integratif. Malaysia pada 1983 mengambil langkah positif menubuhkan Universiti
Islam Antarabangsa Malaysia sebagai asas melakukan integrasi dan Islamisasi
ilmu. Kini minat dalam kalangan masyarakat Islam di Malaysia menghantar
anak-anaknya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) meningkat dalam kadar
luar biasa. Terdapat 57 SMKA di seluruh negara kini yang memberi peluang para
pelajar mendalami Islam dan dalam masa sama subjek akademik dan sains turut
diajar kepada mereka. SMKA akan bertambah menjadi 77 buah menjelang 2025 dan
588 buah sekolah Menengah Harian melaksanakan Kelas Aliran Agama (KAA).
Suatu
strategi menarik yang dilakukan oleh kerajaan adalah memperkenalkan konsep Ulul
Albab di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan SMKA. Setakat ini ada tiga Ulul
Albab di MRSM dan tiga Ulul Albab di SMKA. Jumlahnya akan bertambah pada
tahun-tahun mendatang. Penelitian terhadap sistem Ulul Albab di MRSM amat
menarik sekali. Anak-anak di didik menghafaz al-Quran dan dalam masa yang sama
mempelajari subjek sains dan teknologi. Ia akan menjadi lebih hebat lagi
sekiranya kurikulum integratif dapat disusun supaya sentuhan al-Quran terhubung
dengan sains dan latihan keguruan yang sepadu harus diberi supaya pembelajaran
sains selari dengan tema-tema utama al-Quran.
Malaysia
memerlukan pendekatan yang jelas dan strategik dalam Pendidikan Islam supaya
wujud keseimbangan antara binaan Ilmu Mengurus Diri dan Ilmu Mengurus Sistem.
Pada diri insan Allah kurniakan potensi akliah dan rohaniah supaya adunan
pendidikan wahyu (naqliah) dan akliah terjalin erat dan membentuk watak yang
Islami.
Allah
kurniakan alam ini dengan sumber rahmah dan nikmah yang banyak. Negara-negara
Islam mempunyai sumber hasil bumi yang kaya. Ia memerlukan Ilmu Mengurus Sistem
seperti sains dan teknologi supaya akhirnya umat Islam mampu menyumbang kepada
keperluan umat manusia. Dalam bahasa yang mudah, fokus kepada bidang diniah
seperti akidah, ibadah, syariah dan akhlak adalah penting. Tetapi kualiti asas
Ilmu Mengurus Diri harus mampu dimanifestasikan dalam ilmu mengurus sistem.
Kalau tidak umat Islam bakal kekal menjadi pengguna kepada kekuatan orang lain.
Tradisi ilmu dalam tamadun Islam pada masa lalu menghasilkan ilmuan yang
memiliki dua kekuatan ini. Orang seperti Ibn Sina menghafaz al-Quran pada awal
umur, mendalami ilmu tafsir, cekap dalam menutur 12 bahasa, menghasilkan 273
kitab besar dan mengkhususkan dalam bidang perubatan, menghasilkan kitab kanun
perubatan dan diterjemahkan dalam bahasa-bahasa Eropah dan dijadikan rujukan di
Eropah lebih 600 tahun.
Hari
ini umat Islam menjadi lemah kerana Ilmu Mengurus Diri dan Ilmu Mengurus Sistem
tidak terbina dengan seimbang. Lalu produktiviti rohaniah umat Islam relatif
tinggi dengan qiyam dan tahajjudnya tetapi produktiviti amaliah dalam upaya menghasilkan
sistem adalah relatif rendah. Ini yang disebut oleh Muhyiddin supaya pendekatan
cara tradisional perlu diubah ke arah lebih berorientasi masa depan dan
bersifat dinamik. Saidina Umar pernah berpesan supaya mendidik generasi hari
ini sesuai dengan cabaran masa depannya.
Pendekatan
baru dalam proses pengajaran dan pembelajaran terutama bagi subjek agama Islam
untuk memenuhi keperluan masa kini perlu terjadi. Cadangan beliau memang
relevan dalam konteks ilmu yang Islami khususnya pendekatan Ulul Albab. Dalam
tradisi pengajaran dan pembelajaran dalam Islam yang mampu membangunkan tamadun
berasaskan lima prinsip iaitu hafazan, kefahaman, pemikiran, penyerapan
(internalisasi) dan manifestasi amal. Pendidikan Islam dalam erti kata yang
sebenar tidak sekadar penyampaian maklumat dan ilmu. Ianya suatu proses
transformasi diri dalam kerangka mengadabkan insan. Insan beradab memiliki
disiplin akal yang tinggi, disiplin hati dan amal yang tinggi juga.
Hafazan
dalam konteks Ulul Albab tidak sifatnya harfiah semata tetapi menuntut
kefahaman apa yang tersurat dan maksud yang tersirat. Al-Quran tidak saja
tekstual tetapi kontekstual iaitu merujuk kepada realiti. Hasil tradisi tafsir
membangunkan daya fikir bagi menjana ilmu. Penjanaan ilmu yang bersifat akliah dan
naqliah teradun dalam kualiti fikir dan zikir yang sifatnya menyantuni. Jika
diserapkan ke dalam hati, ia bakal membangunkan pekerti insan. Ianya amat
relevan dengan pendekatan e-learning yang bakal menjadi kaedah pengajaran dan
pembelajaran kini dan masa depan. Modul-modul interaktif dalam pengajaran dan
pembelajaran harus dibangunkan supaya input dan program Islami dapat menjadi
sumber ilmu dan pendidikan.
Penubuhan
Kolej Universiti Al-Quran harus mampu menjadi saluran bagaimana insan seimbang
dan harmoni dapat dibangunkan. Pelajar-pelajar lulusan Ulul Albab bakal
mempunyai saluran meningkatkan kualiti ilmu yang integratif dan pengkhususan
dalam bidang yang diperlukan oleh negara. Bidang diniah (agama) seperti akidah,
usuluddin, syariah, fikah dan loghah (bahasa) tidak sekadar berlegar di sekitar
maklumat umum mengenai ilmu berkaitan tetapi pengkhususan yang berkaitan
ilmu-ilmu mengurus sistem harus terjadi. Pelajar bidang syariah umpamanya tidak
saja memahami aspek syariah secara hukum dan pedoman dalam jalur kehidupan
tetapi mampu mengkhususkan dalam aspek muamalah Islami, perbankan Islam,
perakaunan Islam, sukuk, wakaf, polisi kewangan dan sebagainya supaya produk ini
mampu masuk ke dalam sistem.
Hal
yang sama seharusnya terjadi terhadap komponen insaniah (humanities) supaya
manfaat berbanding dalam ilmu Barat dan Timur dilakukan dan integrasi ilmu dan
Islamisasi ilmu terjadi supaya ilmu berbanding dan ilmu Islam dapat disantuni
dalam memahami subjek falsafah, sosiologi, antropologi, psikologi, pendidikan
dan lain. Begitu juga ilmu sains dan teknologi dapat dibangunkan supaya ada
ruang untuk pelajar-pelajar Ulul Albab mengkhususkan dalam bidang perubatan,
farmasi, pergigian, sains, kejuruteraan, senibina dan lain-lain. Ulul
albab ialah golongan yang menggunakan akal dengan sempurna bagi mengkaji sehingga mampu meletakkan segala perkara pada
perspekitf yang betul. Mereka mementingkan zikir dan fikir. Dalam konteks ini
mereka suka mengkaji fenomena-fenomena yang berkaitan dengan kejadian alam,
mereka mengingati Allah sambil berdiri ataupun baring.
Islam
adalah agama fitrah sesuai dengan sifat semula jadi manusia. Ini dapat
dibuktikan segala tuntutan naluri manusia dapat dipenuhi oleh Islam. Antaranya terdapat
agama lain menghalang perkahwinan sedangkan dalam agama Islam digalakkan
berkahwin. Islam juga telah menetapkan hukum atas segala perkara tentang halal
dan haram untuk kebaikan manusia.
Jika
ini terjadi Malaysia bakal menjadi negara pertama dalam dunia Islam
membangunkan Model Pendidikan Islam yang boleh merintis jalan ketamadunan dan
bakal menjadi model ikutan negara-negara Islam yang lain seperti yang berlaku
terhadap perbankan Islam, sukuk, takaful dan lain-lain. Manusia dan agama tidak
dapat dipisah. la telah dibuktikan kebenarannya disepanjang perjalanan sejarah
manusia. Tanpa agama, manusia rugi, dan tidak mampu untuk melakar kegemilangan
tamadun dan kesempurnan roh, jiwa, jasad dan peradaban hidupnya. Oleh itu
kembali kepada penghayatan agama Islam yang murni merupakan jihad yang
dituntut.
Program
SPMRSM Ulul Albab mengekalkan kurikulum sedia ada yang dilaksanakan di semua
MRSM seluruh Malaysia dengan tambahan program hafazan al-Quran. Di peringkat
PMR pelajar akan mengambil sembilan subjek termasuk subjek Bahasa Arab manakala
di peringkat SPM pula pelajar akan mengambil subjek Bahasa Arab, al-Quran Wa
al-Sunnah dan Syariah Islamiah. Semoga usaha untuk melahirkan modal insan yang
seimbang dan cendikiawan Islam yang berilmu tinggi daripada Program Ulul Albab
ini akan mendapat limpahan rahmat dan pertolongan daripada Allah S.W.T serta
sokongan dan kerjasama yang mantap dari semua pihak sama ada pengurusan,
pentadbiran maupun ibubapa bagi memartabatkan bangsa, agama dan negara.