Thursday, 19 May 2016

KEDAI RAKYAT 1 MALAYSIA (KR1M) MERINGANKAN BEBAN EKONOMI RAKYAT MALAYSIA

       OLEH: NUR SYAKILA BINTI HAMZAH


       Pada zaman moden kini, kenaikan harga barangan makanan dan barangan keperluan harian di peringkat global telah memberikan kesan negatif secara langsung kepada negara-negara membangun. Di mana rakyat negara-negara berkenaan mulai merasakan bebanan kos sara hidup yang semakin meningkat. Ini ditambah lagi dengan sikap segelintir peniaga yang mengambil peluang untuk menaikkan harga barangan terutamanya produk makanan atas a  lasan kekurangan bekalan demi mengaut keuntungan berlebihan.Malaysia juga tidak terkecuali daripada menghadapi fenomena ini.Oleh yang sedemikian, suatu langkah inisiatif segera telah diambil oleh Kerajaan bagi mengurangkan beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat di Malaysia.

'Kedai Rakyat 1 Malaysia' (KR1M), adalah merupakan sebuah kedai yang berkonsepkan pasar mini yang menjual pelbagai barangan keperluan asas dengan harga yang rendah.  Inisiatif ini telah lahir dari Yang Amat Berhormat (YAB) Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak pada tahun 2011.Turut hadir pada hari perasmian tersebut ialah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan pengerusi pasar raya Mydin. KR1M ini juga telah wujud diatas keperihatinan YAB Perdana Menteri Malaysiaatas tujuan untuk meringankan beban rakyat  berpendapatan rendah yang tinggal di kawasan bandar. Projek inisiatif ini juga bertepatan dengan slogan “Rakyat Didahulukan” yang telah diilhamkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia.

Perlantikan syarikat peruncitan dan pemborong tempatan untuk mengendalikan Kedai Rakyat 1 Malaysia iaitu syarikay Mydin Mohamed Holdings Berhad (MYDIN) adalah amat bertepatan. Ianya kerana pengalaman serta penglibatan syarikat milik anak watan Malaysia yang Berjaya ini selama 54 tahun dalam bidang peruncitan telah memenuhi segala ciri-ciri yang dicari oleh Kerajaan bagi mengendali Kedai Rakyat 1 Malaysia ini.

Sehubungan dengan itu, MYDIN harus memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa setiap KR1M yang wujud beroperasi dengan jayanya sejajar dengan matlamat dan inisiatif kerajaan dalam membantu rakyat yang berpendapatan rendah yang menetap di bandar. Pemilikan rangkaian rantaian pembekalan yang ekstensif dalam industri peruncitan memberikan kelebihan kepada pihak MYDIN kerana ia bukan sahaja dapat membantu dalam memantapkan aspek operasi malahan mengekalkan kos operasi pada kadar yang sangat minimum.

Selaku pengendali KR1M, MYDIN perlu bijak dalam menguruskan kos-kos yang terlibat seperti kerja-kerja pengubahsuaian kedai, latihan kepada kakitangan pekerja baru KR1M dan teliti dalam pengambilan kakitangan, pengurusan sistem Point Of Sales (POS) dan pembekalan barangan yang bersesuaian. Satu perkara yang pasti, MYDIN juga akan tetap mengekalkan harga yang rendah bagi produk-produk KR1M ini dan ianya adalah merupakan program tanggungjawab sosial korporatnya kepada rakyat Malaysia.

Penubuhan KR1M ini lebih mensasarkan kepada kumpulan pengguna yang mempunyai bajet yang terhad serta keperluan yang paling asas.Matlamat utama KR1M bukanlah untuk mengaut keuntungan, sebaliknya untuk meringankan beban tanggungan perbelanjaan golongan yang mempunyai pendapatan rendah ini. Namun yang demikian, KR1M tidakakan menghadkan kepada sebarang kumpulan pengguna, maka sesiapa sahaja boleh melangkah masuk ke KR1M dan mendapatkan produk 1Malaysia pada harga yang mampu milik oleh setiap golongan rakyat di Malaysia.

Penubuhan ‘Kedai Rakyat 1Malaysia’ telah menjadipencetus idea kepada Kerajaan iaitu sebagai satu mediumuntuk mengawal harga barang dan mengurangkan monopoli sesetengah barang keperluan yang telah lama didominasi oleh pengeluar syarikat multinasional.Dengan caraini, kerajaan dapat mengawal syarikat multinasional dari menaikkan harga tanpa sebab yang munasabah. Matlamat utama KR1M akan menyediakan perkhimatan kepada segmen pelanggan yang serupa seperti pasar raya besar, pasar mini dan lain-lain. KR1M memberi tumpuan utama terhadap pengguna yang memerlukan asas pada perbelanjaan yang terhad.

Harga produk-produk KR1M ini sentiasa dipantau oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDNKK) malahan produk-produk ini juga akan diperiksa oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam menentukan ianya mematuhi Akta-Akta yang berhubungan. Sehingga kini terdapat 250 jenis barangan yang dijual di KR1M yang merangkumi produk makanan, barangan keperluan harian, barangan dapur, rempah ratus serta produk sejuk beku dan lain-lain lagi.Pihak pengurusan KR1M sentiasa menambahkan kepelbagaian produk yang dijual bagi membantu pengguna untuk membuat pilihan yang bijak dalam membeli barangan keperluan mereka.

Projek KR1M ini yang dipantau dan diuruskan seratus peratus oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan  (KPDNKK) ini membuka langkah  supaya ianya juga diharap dapat mengawal kenaikan harga barangan runcit dan membasmi isu harga barang yang sewenang-wenangnya dinaikkan tanpa kelulusan pihak berkuasa. Kementerian ini juga bekerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan lain dan pihak berkuasa untuk menyediakan lokasi kepada KR1M di setiap pelusuk Bandar.

Kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia ini telah dilihat bertepatan dengan kehendak masyarakat bagi menolong mereka yang kurang mampu mendapatkan barangan keperluan harian dengan harga rendah tetapi tetap berkualiti. Pada masa hadapan, Kerajaan telah memikirkan untuk menambah lebih banyak lokasi-lokasi baru yang berdekatan kediaman penduduk dan ianyaakan dipilih untuk pembukaan cawangan baru KR1M kerana projek ini akan diperluaskan ke seluruh Negara. Sehingga kini, matlamat untuk membuka 25 buah KR1M sebelum penghujung tahun 2011 telahpun tercapai mengikut sasaran dan rakyat kini sedang menikmati faedah daripada pembukaan kedai KR1M ini. Malah, kemudahan untuk memperolehi produk-produk KR1M ini telah diperluaskan ke kawasan-kawasan bandar dan di luar bandar menerusi kedai-kedai runcit milik persendirian yang sedia ada ekoran daripada desakan permintaan yang tinggi daripada rakyat yang berpendapatan rendah yang mahukan lebih banyak produk-produk KR1M di pasaran.

Menerusi Bajet 2012, Kerajaan telah memberi fokus kepada kebajikan sosial dan sekaligus memberikan impak kepada perbelanjaan industri swasta yang mana selama ini menjadi pemacu pertumbuhan ekonomi. Perlaksanaan penurunan cukai korporat, cukai barangan dan perkhidmatan, ternyata lebih bertujuan membantu isi rumah menangani kenaikan kos sara hidup selain merangsang perbelanjaan pengguna. Biarpun tumpuan kepada kebajikan sosial dijangka memberikan kesan kecil kepada pasaran tetapi ia bakal semarakkan oleh kesan perlaksanaan projek-projek Program Transformasi Ekonomi yang sedang dilakukan.

Cuba kita renungkan seketika, sekiranya Kerajaan tidak mengambil sebarang langkah untuk mengawal kenaikan harga barang, Rakyat akan berhadapan dengan cabaran dan permasalahan yang sangat besar apabila harga barangan dan komoditi global meningkat sekaligus membebankan rakyat sebagai pengguna akhir. Pengukuhan ekonomi domestik merupakan benteng utama bagi mengurangkan impak kemelesetan ekonomi global.
Sepaerti pasaraya dan asar tani, perbezaan yang mamu dilihat berbanding Kedai Rakyat  1 Malaysia dengan kedai–kedai runcit yang lain adalah, barangan keperluan asas seperti  barangan dapur iaitu beras, minyak, susu tepung, serta barangan keperluan hidup seperti lampin pakai buang, minyak rambut dan banyak sebagainya. Barangan ini hanya beza pada pek bungkusan dengan jenama “Kedai Rakyat 1 Malaysia”.  Setakat ini, telah terdapat sebanyak 250 jenis barangan yang telah dijenamakan semula dengan jenama KR1M ini dan ianya akan bertambah dari masa ke semasa mengikut permintaan yang tinggi oleh pengguna rakyat Malaysia.Sehubungan dengan itu, barangan-barangan yang terdapat di Kedai Rakyat 1 Malaysia juga tidak kurang tandingnya dengan barangan yang berjenama yang terdapat di kedai pasaraya yang terkenal seperti Mydin, Aeon, Econsave dan sebgainya.

Perbezaan ketara produk 1Malaysia yang dijual di KR1M merupakan produk generik. Produk-produk ini tidak mempunyai kos pengiklanan, hanya menggunakan label dan corak asas, serta dikeluarkan oleh pembekal dan pengilang tempatan. Haslinya, KR1M telah berjaya menjimatkan kos pengiklanan seterusnya Berjaya menurunkan harga produk sebanyak 30%-40% lebih rendah daripada jenama popular yang lain yang kebanyakannya ialah produk keluaran luar negara.

Seterusnya, penjenamaan produk di bawah jenama Kedai Rakyat 1Malaysia telah membawa rahmat kepada barangan keluaran Industri Kecil Dan Sederhana (IKS).Kesemua produk ini adalah hasil keluaran pembekal dan usahawan tempatan dari Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).Ini merupakan satu lagi inisiatif kerajaan bagi membantu syarikat-syarikat PKS untuk mengembangkan lagi sayap perniagaan mereka ke pasaran yang lebih luas sehingga menebusi ke pasaran luar negara. Pendekatan ini umpama serampang dua mata kerana kewujudan KR1M bukan sahaja membantu pengusaha PKS memasarkan produk mereka dalam kuantiti yang lebih banyak, malah memberi pengguna manfaat dan keuntungan dari penawaran harga rendah produk tempatan yang dihasilkan di dalam Negara sendiri.

Selain itu, kelainan yang turut terdapat pada Kedai Rakyat 1 Malaysia ini adalah KR1M menjual pelbagai barangan yang telah dibungkus semula dalam kuantiti yang lebih kecil dan sedikit bagi membolehkan pengguna yang berpendapatan rendah masih dapat membeli barangan tersebut berdasarkan pada kemampuan dan keperluan mereka.  Antara barangan yang telah dipek semula adalah seperti beras 1kg, serbuk kari 100gm dan lampin bayi pakai buang yang dipek dalam kuantiti yang kecil. Dengan cara ini para rakyat masih mampu untuk memiliknya kerana harga-harga yang ditawarkan ialah dengan harga yang semestinya para rakyat mampu milik.
Di dalam Malaysia terdapat lebih daripada 470 rangkaian kedai perniagaan runcit di seluruh Negara yang juga telah memulakan langkah denagn menjual produk 1Malaysia di kedai perniagaan mereka sendiri.Pihak peruncit yang terbabit antaranya terdiri daripada pengusaha kedai runcit yang terlibat dalam program seperti TUKAR, D’Mart, PERNAMA dan FAMA. Kebanyakkan pruncit persendirian ini menjual produk 1Malaysia di kedai runcit milik mereka sendiri kerana mereka percaya kualiti barangan-barangan 1Malaysia adalah baik dan standing dengan harga yang ditetapkan malah ada pengguna mengatakan produk barangan 1Malysia ini lebih baik daripada produk barangan yang berjenama yang mudah didapati  di seluruh pasar raya besar.

Melalui tinjauan dan temu ramah yang dilakukan oleh pihak media terhadap orang ramai sebelum ini, rata-ratanya menyuarakan pendapat yang sama iaitu kegembiraan dan sokongan terhadap bantuan kerajaan melalui penubuhan KR1M yang membantu mereka mendapatkan barangan asas pada harga yang rendah berdekatan dengan kediaman mereka. Pengguna mengakui mereka perlu berhemah dalam berbelanja dan bijak mengurus perniagaan.Mereka yang berada dalam golongan pertengahan turut terkena tempias dengan harga barangan yang semakin naik dari tahun ke tahun.Jadi setiap bulan mereka harus merancang perbelanjaan agar tidak melebihi bajet bulanan.

Oleh yang demikian, kini, orang ramai boleh memanfaatkan kewujudan KR1M ini dan para rakyat Malaysiamampu mendapatkan produk-produk 1Malaysia dengan mudahdan ianya bukan sahaja daripada rangkaian Kedai Rakyat 1Malaysia, tetapi juga di kedai-kedai runcit, kedai serbaneka. Malah, di stesen-stesen minyak seperti Shell, Esso, Caltex dan Petronas juga telah mula menjual produk barangan 1Malaysia apabila mereka menyedari prospek masa hadapan untuk penjualan produk 1Malaysia yang semakin diterima oleh pengguna rakyat di Malaysia.

Sehubungan dengan inisiatif dasar kerajaan ini secara tidak langsung, kewujudan KR1M telah memberi telah membuahkan idea yang bernilai kepada kerajaan untuk memmerikan peluang kepada orang ramai untuk mengusahakan perniagaan KR1M setelah pihak Kerajaan mendapat maklum balas positif dari orang ramai semenjak cawangan pertama yang dibuka di Kelana Jaya pada 22 Jun 2011. Ini sekaligus telah menepis dakwaan sesetengah pihak yang memutar belitkan fakta bahawa pengurusan KR1M dimonopoli kumpulan tertentu sahaja, sebaliknya semua pihak telah diberikan ruang yang sama untuk mengusahakan KR1M ini. Peluang ini membolehkan pengusaha memilih sama ada mahu menjual produk 1Malaysia tetapi dengan menggunakan nama kedai yang sama ataupun membuka sebuah kedai yang baharu dan menggunakan nama Kedai Rakyat 1Malaysia.

Oleh yang demikian, kehidupan di bandar yang semakin menghimpit pada hari ini telah mampu diredakan apabila kerajaan mewujudkan Kedai Rakyat 1Malaysia yang menjanjikan harga yang lebih rendah dan mampu dibeli berbanding harga pasaran produk jenama antarabangsa.Untuk pengetahuan rakyat di Malaysia, Malaysia sudah lama mengamalkan konsep Negara berkebajikan di mana dasar kebajikan terhadap rakyat telah dilaksanakan seperti wujudnya bantuan kepada nelayan, peladang dan klinik komuniti. Semua usaha itu dilakukan untuk membantu rakyat berpendapatan rendah menangani kos sara hidup yang tinggi pada masa kini. Penubuhan KR1M adalah bukti bahawa Kerajaan adalah serius dan bertanggungjawab untuk membantu rakyat secara keseluruhannya.Pihak kerajaan berharap agar Kedai 1 Malaysia ini sebuah projek usahasama antara Kerajaan dan Mydin dapat membantu serta meberi faedah yang terbaik kepada semua pihak dalam usaha meringankan beban rakyat di Malaysia.Dalam situasi ekonomi kini, kita haruslah memanfaatkan inisiatif-inisiatif yag telah dilancarkan oleh Kerajaan seperti kewujudan Kedai Rakyat 1 Malaysia ini.


           Pada zaman moden kini, kenaikan harga barangan makanan dan barangan keperluan harian di peringkat global telah memberikan kesan negatif secara langsung kepada negara-negara membangun. Di mana rakyat negara-negara berkenaan mulai merasakan bebanan kos sara hidup yang semakin meningkat. Ini ditambah lagi dengan sikap segelintir peniaga yang mengambil peluang untuk menaikkan harga barangan terutamanya produk makanan atas alasan kekurangan bekalan demi mengaut keuntungan berlebihan.Malaysia juga tidak terkecuali daripada menghadapi fenomena ini.Oleh yang sedemikian, suatu langkah inisiatif segera telah diambil oleh Kerajaan bagi mengurangkan beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat di Malaysia.

'Kedai Rakyat 1 Malaysia' (KR1M), adalah merupakan sebuah kedai yang berkonsepkan pasar mini yang menjual pelbagai barangan keperluan asas dengan harga yang rendah.  Inisiatif ini telah lahir dari Yang Amat Berhormat (YAB) Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak pada tahun 2011.Turut hadir pada hari perasmian tersebut ialah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan pengerusi pasar raya Mydin. KR1M ini juga telah wujud diatas keperihatinan YAB Perdana Menteri Malaysiaatas tujuan untuk meringankan beban rakyat  berpendapatan rendah yang tinggal di kawasan bandar. Projek inisiatif ini juga bertepatan dengan slogan “Rakyat Didahulukan” yang telah diilhamkan oleh YAB Perdana Menteri Malaysia.

Perlantikan syarikat peruncitan dan pemborong tempatan untuk mengendalikan Kedai Rakyat 1 Malaysia iaitu syarikay Mydin Mohamed Holdings Berhad (MYDIN) adalah amat bertepatan. Ianya kerana pengalaman serta penglibatan syarikat milik anak watan Malaysia yang Berjaya ini selama 54 tahun dalam bidang peruncitan telah memenuhi segala ciri-ciri yang dicari oleh Kerajaan bagi mengendali Kedai Rakyat 1 Malaysia ini.

Sehubungan dengan itu, MYDIN harus memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa setiap KR1M yang wujud beroperasi dengan jayanya sejajar dengan matlamat dan inisiatif kerajaan dalam membantu rakyat yang berpendapatan rendah yang menetap di bandar. Pemilikan rangkaian rantaian pembekalan yang ekstensif dalam industri peruncitan memberikan kelebihan kepada pihak MYDIN kerana ia bukan sahaja dapat membantu dalam memantapkan aspek operasi malahan mengekalkan kos operasi pada kadar yang sangat minimum.

Selaku pengendali KR1M, MYDIN perlu bijak dalam menguruskan kos-kos yang terlibat seperti kerja-kerja pengubahsuaian kedai, latihan kepada kakitangan pekerja baru KR1M dan teliti dalam pengambilan kakitangan, pengurusan sistem Point Of Sales (POS) dan pembekalan barangan yang bersesuaian. Satu perkara yang pasti, MYDIN juga akan tetap mengekalkan harga yang rendah bagi produk-produk KR1M ini dan ianya adalah merupakan program tanggungjawab sosial korporatnya kepada rakyat Malaysia.

Penubuhan KR1M ini lebih mensasarkan kepada kumpulan pengguna yang mempunyai bajet yang terhad serta keperluan yang paling asas.Matlamat utama KR1M bukanlah untuk mengaut keuntungan, sebaliknya untuk meringankan beban tanggungan perbelanjaan golongan yang mempunyai pendapatan rendah ini. Namun yang demikian, KR1M tidakakan menghadkan kepada sebarang kumpulan pengguna, maka sesiapa sahaja boleh melangkah masuk ke KR1M dan mendapatkan produk 1Malaysia pada harga yang mampu milik oleh setiap golongan rakyat di Malaysia.

Penubuhan ‘Kedai Rakyat 1Malaysia’ telah menjadipencetus idea kepada Kerajaan iaitu sebagai satu mediumuntuk mengawal harga barang dan mengurangkan monopoli sesetengah barang keperluan yang telah lama didominasi oleh pengeluar syarikat multinasional.Dengan caraini, kerajaan dapat mengawal syarikat multinasional dari menaikkan harga tanpa sebab yang munasabah. Matlamat utama KR1M akan menyediakan perkhimatan kepada segmen pelanggan yang serupa seperti pasar raya besar, pasar mini dan lain-lain. KR1M memberi tumpuan utama terhadap pengguna yang memerlukan asas pada perbelanjaan yang terhad.

Harga produk-produk KR1M ini sentiasa dipantau oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDNKK) malahan produk-produk ini juga akan diperiksa oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam menentukan ianya mematuhi Akta-Akta yang berhubungan. Sehingga kini terdapat 250 jenis barangan yang dijual di KR1M yang merangkumi produk makanan, barangan keperluan harian, barangan dapur, rempah ratus serta produk sejuk beku dan lain-lain lagi.Pihak pengurusan KR1M sentiasa menambahkan kepelbagaian produk yang dijual bagi membantu pengguna untuk membuat pilihan yang bijak dalam membeli barangan keperluan mereka.

Projek KR1M ini yang dipantau dan diuruskan seratus peratus oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan  (KPDNKK) ini membuka langkah  supaya ianya juga diharap dapat mengawal kenaikan harga barangan runcit dan membasmi isu harga barang yang sewenang-wenangnya dinaikkan tanpa kelulusan pihak berkuasa. Kementerian ini juga bekerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan lain dan pihak berkuasa untuk menyediakan lokasi kepada KR1M di setiap pelusuk Bandar.


Kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia ini telah dilihat bertepatan dengan kehendak masyarakat bagi menolong mereka yang kurang mampu mendapatkan barangan keperluan harian dengan harga rendah tetapi tetap berkualiti. Pada masa hadapan, Kerajaan telah memikirkan untuk menambah lebih banyak lokasi-lokasi baru yang berdekatan kediaman penduduk dan ianyaakan dipilih untuk pembukaan cawangan baru KR1M kerana projek ini akan diperluaskan ke seluruh Negara. Sehingga kini, matlamat untuk membuka 25 buah KR1M sebelum penghujung tahun 2011 telahpun tercapai mengikut sasaran dan rakyat kini sedang menikmati faedah daripada pembukaan kedai KR1M ini. Malah, kemudahan untuk memperolehi produk-produk KR1M ini telah diperluaskan ke kawasan-kawasan bandar dan di luar bandar menerusi kedai-kedai runcit milik persendirian yang sedia ada ekoran daripada desakan permintaan yang tinggi daripada rakyat yang berpendapatan rendah yang mahukan lebih banyak produk-produk KR1M di pasaran.

Menerusi Bajet 2012, Kerajaan telah memberi fokus kepada kebajikan sosial dan sekaligus memberikan impak kepada perbelanjaan industri swasta yang mana selama ini menjadi pemacu pertumbuhan ekonomi. Perlaksanaan penurunan cukai korporat, cukai barangan dan perkhidmatan, ternyata lebih bertujuan membantu isi rumah menangani kenaikan kos sara hidup selain merangsang perbelanjaan pengguna. Biarpun tumpuan kepada kebajikan sosial dijangka memberikan kesan kecil kepada pasaran tetapi ia bakal semarakkan oleh kesan perlaksanaan projek-projek Program Transformasi Ekonomi yang sedang dilakukan.

Cuba kita renungkan seketika, sekiranya Kerajaan tidak mengambil sebarang langkah untuk mengawal kenaikan harga barang, Rakyat akan berhadapan dengan cabaran dan permasalahan yang sangat besar apabila harga barangan dan komoditi global meningkat sekaligus membebankan rakyat sebagai pengguna akhir. Pengukuhan ekonomi domestik merupakan benteng utama bagi mengurangkan impak kemelesetan ekonomi global.

Seperti pasaraya dan asar tani, perbezaan yang mamu dilihat berbanding Kedai Rakyat  1 Malaysia dengan kedai–kedai runcit yang lain adalah, barangan keperluan asas seperti  barangan dapur iaitu beras, minyak, susu tepung, serta barangan keperluan hidup seperti lampin pakai buang, minyak rambut dan banyak sebagainya. Barangan ini hanya beza pada pek bungkusan dengan jenama “Kedai Rakyat 1 Malaysia”.  Setakat ini, telah terdapat sebanyak 250 jenis barangan yang telah dijenamakan semula dengan jenama KR1M ini dan ianya akan bertambah dari masa ke semasa mengikut permintaan yang tinggi oleh pengguna rakyat Malaysia.Sehubungan dengan itu, barangan-barangan yang terdapat di Kedai Rakyat 1 Malaysia juga tidak kurang tandingnya dengan barangan yang berjenama yang terdapat di kedai pasaraya yang terkenal seperti Mydin, Aeon, Econsave dan sebgainya.

Perbezaan ketara produk 1Malaysia yang dijual di KR1M merupakan produk generik. Produk-produk ini tidak mempunyai kos pengiklanan, hanya menggunakan label dan corak asas, serta dikeluarkan oleh pembekal dan pengilang tempatan. Haslinya, KR1M telah berjaya menjimatkan kos pengiklanan seterusnya Berjaya menurunkan harga produk sebanyak 30%-40% lebih rendah daripada jenama popular yang lain yang kebanyakannya ialah produk keluaran luar negara.

Seterusnya, penjenamaan produk di bawah jenama Kedai Rakyat 1Malaysia telah membawa rahmat kepada barangan keluaran Industri Kecil Dan Sederhana (IKS).Kesemua produk ini adalah hasil keluaran pembekal dan usahawan tempatan dari Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).Ini merupakan satu lagi inisiatif kerajaan bagi membantu syarikat-syarikat PKS untuk mengembangkan lagi sayap perniagaan mereka ke pasaran yang lebih luas sehingga menebusi ke pasaran luar negara. Pendekatan ini umpama serampang dua mata kerana kewujudan KR1M bukan sahaja membantu pengusaha PKS memasarkan produk mereka dalam kuantiti yang lebih banyak, malah memberi pengguna manfaat dan keuntungan dari penawaran harga rendah produk tempatan yang dihasilkan di dalam Negara sendiri.

Selain itu, kelainan yang turut terdapat pada Kedai Rakyat 1 Malaysia ini adalah KR1M menjual pelbagai barangan yang telah dibungkus semula dalam kuantiti yang lebih kecil dan sedikit bagi membolehkan pengguna yang berpendapatan rendah masih dapat membeli barangan tersebut berdasarkan pada kemampuan dan keperluan mereka.  Antara barangan yang telah dipek semula adalah seperti beras 1kg, serbuk kari 100gm dan lampin bayi pakai buang yang dipek dalam kuantiti yang kecil. Dengan cara ini para rakyat masih mampu untuk memiliknya kerana harga-harga yang ditawarkan ialah dengan harga yang semestinya para rakyat mampu milik.

Di dalam Malaysia terdapat lebih daripada 470 rangkaian kedai perniagaan runcit di seluruh Negara yang juga telah memulakan langkah denagn menjual produk 1Malaysia di kedai perniagaan mereka sendiri.Pihak peruncit yang terbabit antaranya terdiri daripada pengusaha kedai runcit yang terlibat dalam program seperti TUKAR, D’Mart, PERNAMA dan FAMA. Kebanyakkan pruncit persendirian ini menjual produk 1Malaysia di kedai runcit milik mereka sendiri kerana mereka percaya kualiti barangan-barangan 1Malaysia adalah baik dan standing dengan harga yang ditetapkan malah ada pengguna mengatakan produk barangan 1Malysia ini lebih baik daripada produk barangan yang berjenama yang mudah didapati  di seluruh pasar raya besar.

Melalui tinjauan dan temu ramah yang dilakukan oleh pihak media terhadap orang ramai sebelum ini, rata-ratanya menyuarakan pendapat yang sama iaitu kegembiraan dan sokongan terhadap bantuan kerajaan melalui penubuhan KR1M yang membantu mereka mendapatkan barangan asas pada harga yang rendah berdekatan dengan kediaman mereka. Pengguna mengakui mereka perlu berhemah dalam berbelanja dan bijak mengurus perniagaan.Mereka yang berada dalam golongan pertengahan turut terkena tempias dengan harga barangan yang semakin naik dari tahun ke tahun.Jadi setiap bulan mereka harus merancang perbelanjaan agar tidak melebihi bajet bulanan.

Oleh yang demikian, kini, orang ramai boleh memanfaatkan kewujudan KR1M ini dan para rakyat Malaysiamampu mendapatkan produk-produk 1Malaysia dengan mudahdan ianya bukan sahaja daripada rangkaian Kedai Rakyat 1Malaysia, tetapi juga di kedai-kedai runcit, kedai serbaneka. Malah, di stesen-stesen minyak seperti Shell, Esso, Caltex dan Petronas juga telah mula menjual produk barangan 1Malaysia apabila mereka menyedari prospek masa hadapan untuk penjualan produk 1Malaysia yang semakin diterima oleh pengguna rakyat di Malaysia.

Sehubungan dengan inisiatif dasar kerajaan ini secara tidak langsung, kewujudan KR1M telah memberi telah membuahkan idea yang bernilai kepada kerajaan untuk memmerikan peluang kepada orang ramai untuk mengusahakan perniagaan KR1M setelah pihak Kerajaan mendapat maklum balas positif dari orang ramai semenjak cawangan pertama yang dibuka di Kelana Jaya pada 22 Jun 2011. Ini sekaligus telah menepis dakwaan sesetengah pihak yang memutar belitkan fakta bahawa pengurusan KR1M dimonopoli kumpulan tertentu sahaja, sebaliknya semua pihak telah diberikan ruang yang sama untuk mengusahakan KR1M ini. Peluang ini membolehkan pengusaha memilih sama ada mahu menjual produk 1Malaysia tetapi dengan menggunakan nama kedai yang sama ataupun membuka sebuah kedai yang baharu dan menggunakan nama Kedai Rakyat 1Malaysia.

 Oleh yang demikian, kehidupan di bandar yang semakin menghimpit pada hari ini telah mampu diredakan apabila kerajaan mewujudkan Kedai Rakyat 1Malaysia yang menjanjikan harga yang lebih rendah dan mampu dibeli berbanding harga pasaran produk jenama antarabangsa.Untuk pengetahuan rakyat di Malaysia, Malaysia sudah lama mengamalkan konsep Negara berkebajikan di mana dasar kebajikan terhadap rakyat telah dilaksanakan seperti wujudnya bantuan kepada nelayan, peladang dan klinik komuniti. Semua usaha itu dilakukan untuk membantu rakyat berpendapatan rendah menangani kos sara hidup yang tinggi pada masa kini. Penubuhan KR1M adalah bukti bahawa Kerajaan adalah serius dan bertanggungjawab untuk membantu rakyat secara keseluruhannya.Pihak kerajaan berharap agar Kedai 1 Malaysia ini sebuah projek usahasama antara Kerajaan dan Mydin dapat membantu serta meberi faedah yang terbaik kepada semua pihak dalam usaha meringankan beban rakyat di Malaysia.Dalam situasi ekonomi kini, kita haruslah memanfaatkan inisiatif-inisiatif yag telah dilancarkan oleh Kerajaan seperti kewujudan Kedai Rakyat 1 Malaysia ini.