OLEH:
EMELDA DOMINGO
Kanak-kanak hari ini membesar dan
melalui pengalaman yang secara kualitinya berbeza dengan kanak-kanak generasi
dahulu. Perubahan yang amat ketara dapat dilihat dari aspek bagaimana mereka
menggunakan masa, mempunyai peluang yang lebih besar dalam meneroka dunia, dan
pembentukan semula landskap persekitaran domestik yang secara langsungnya
adalah berhubung dengan pengenalan, perkembangan, dan capaian teknologi media
baru yang pesat dan meluas. Dapat kita lihat kanak-kanak kini mereka sudah
terdedah dengan media-media seperti television, komputer peribadi, dan
disambung kepada kemudahan Internet alatan elektronik seperti cakra padat atau
dvd. Mereka juga terdedah kepada penggunaan alatan moden seperti telefon
bimbit, perbezaan kanak-kanak kini dengan dahulu jauh berbeza, tidak hairan
sekiranya media memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak.
PERANAN MEDIA DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL
KANAK-KANAK
Media massa juga adalah antara ejen
sosial yang berpengaruh dalam kehidupan kanak-kanak. Malah dikatakan televisyen
khususnya adalah pelengkap dan sering menjadi pesaing yang mengatasi ejen
sosialisasi lain seperti keluarga, sekolah, rakan sebaya, komuniti, dan institusi
agama. Pandangan yang paling popular tentang kejayaan fungsi sosialisasi media
adalah ia membolehkan kanak-kanak dan remaja menyesuaikan diri dalam masyarakat
kerana mereka telah mempelajari tingkah laku yang bersesuaian. Peranan media sebagai ejen sosialisasi boleh
dilihat dari aspek kesan langsung dan tidak langsung hasil daripada pemaparan
nilai-nilai sosial secara pasif. Pemaparan nilai sosial oleh media menyumbang
kepada pembentukan nilai sosial yang sebenar.
Tayangan yang dipaparkan di televisyen
mampu mempengaruhi kanank-kanak, contohnya apabila kanak kanak menonton
tayangan Kl ganster banyak bahasa yang digunakan tidak baik. Kanak-kanak gemar
menggunakan bahasa yang mereka pelajari di dalam tayangan televisyen. Terdapat
juga kajian, yang menunjukan kanak-kanak akan mudah terpengaruh dengan aksi
yang di tayangkan contohnya aksi yang berunsur keganasan. Salah satu kajian
analisis terhadap kesan prososial televisyen menunjukkan bahawa program yang
dibentuk untuk mengajar nilai persahabatan, penerimaan terhadap kepelbagaian,
dan altruisme adalah sangat berkesan kepada kanak-kanak yang berumur di bawah
12 tahun Ini berkemungkinan disebabkan pelajaran yang disampaikan tersebut
melibatkan nilai yang asing atau baru bagi kanak-kanak yang harus dikuasai oleh
mereka. Beberapa kajian dilakukan terhadap program berbentuk pendidikan-hiburan
yang disasarkan kepada kanak-kanak prasekolah seperti rancangan ‘’Boboiboy’’ telah
dapat memberi kesan yang positif kepada kanak-kanak. Penontonan yang berterusan
terhadap program tersebut dibuktikan dapat meningkatkan keupayaan kanak-kanak
untuk menjadi lebih bekerjasama, mempelajari kemahiran menerima dan terlibat
dengan orang lain, serta memaparkan nilai yang baik.
PERANAN MEDIA DALAM PERKEMBANGAN
FIZIKAL KANAK-KANAK
Antara masalah fizikal yang sering kali
mendapat perhatian umum dan pakar kesihatan adalah lebihan berat badan atau
obesiti yang boleh menyumbang kepada punca masalah kesihatan lain seperti
risiko penyakit jantung, kencing manis, ketidakstabilan tekanan darah, dan
hipertensi. Masalah obesiti boleh terjadi dalam kalangan kanak-kanak dan juga
orang dewasa. Mengikut data rasmi Kementerian Kesihatan, kadar obesiti
kanak-kanak negara ini adalah 15 peratus, tetapi jumlah itu dipercayai lebih
tinggi sekarang terutama di Kuala Lumpur dan Selangor. Trend peningkatan
obesiti dalam kalangan kanak-kanak juga terjadi di Barat. Biasanya masalah
obesiti ini dihidapi oleh kanak-kanak yang menghabiskan masa dengan menonton
televisyen, bermain alat permainan seperti playstation
dan mereka yang terlibat dengan aktiviti bermain game online, khususnya mereka
yang ketagih.
Masalah obesiti pada zaman kanak-kanak
biasanya akan berterusan sehingga dewasa. Hal ini kerana apabila mereka ketagih
dengan media elektronik ini, mereka akan mengalami penurunan kadar metabolisme
semasa aktiviti menonton televisyen khususnya yang seterusnya penggantian
aktiviti fizikal perlakuan duduk berpanjangan dan akhir sekali peningkatan
pengambilan makanan berkalori sama ada melalui makan semasa menonton atau
terpengaruh dengan iklan dan pemasaran makanan daripada media elektronik.
Sehubungan dengan itu, kajian telah membuktikan hampir semua kanak-kanak
daripada semua peringkat umur didapati menghabiskan masa sama menggunakan media
elektronik 3-5 jam menonton televisyen setiap hari, berbanding membuat kerja
lain semasa waktu lapang. Oleh sebab kanak-kanak menghabiskan masa yang banyak
dengan media elektronik, adalah munasabah dikatakan media elektronik juga
penyumbang kepada peningkatan masalah obesiti dalam kalangan kanak-kanak.
Selain itu, masalah kecelaruan pemakanan dan persepsi imej badan yang negatif
adalah disebabkan pengaruh media.
Media yang menggunakan model dan pelakon yang
terlalu kurus dilihat sebagai penyumbang kepada peningkatan bilangan remaja
yang mengalami masalah kecelaruan pemakanan. Kecelaruan pemakanan biasanya
terjadi dalam kalangan remaja dan orang dewasa yang muda dan 10 kali lebih
ramai dalam kalangan perempuan berbanding lelaki. Usaha mengaitkan pendedahan
kepada model yang sangat kurus atau sangat gemuk dengan sikap dan tingkah laku
khalayak menunjukkan terdapat sedikit perkaitan dimana mereka mengangap tidak
akan menjadi gemuk kerana melihat pelakon tersebut tidak menunjukan perubahan
dari segi fizikal.
PENGGUNAAN MEDIA KANAK-KANAK DAN PRESTASI AKADEMIK
Kecenderungan kanak-kanak dalam
penggunan media mendapati pelajar yang menonton televisyen secara sederhana 1-2
jam sehari mendapat skor akademik yang lebih berbanding dengan pelajar yang
tidak atau kurang menonton. Hal ini kerana, masa penontonan yang sederhana,
televisyen dapat menggalakkan sifat ingin tahu kanak-kanak dan membekalkan
pengetahuan. Manfaat menonton televisyen secara sederhana adalah berbeza
bergantung pada kelas sosial kanak-kanak. Pelajar daripada keluarga mewah yang
tidak atau sedikit menonton mendapat pencapaian yang lebih baik dalam ujian
manakala pelajar daripada keluarga miskin lebih rendah pencapaiannya. Hubungan
antara penontonan televisyen dan pencapaian akademik sebenarnya adalah hasil
daripada faktor lain seperti tahap intelektual kanak-kanak, tahap pendidikan
ibu bapa, dan jumlah masa yang digunakan untuk menyiapkan kerja atau latihan
sekolah.
Guru dan keluarga adalah sebahagian
daripada kanak-kanak. Kanak-kanak yang membesar dalam keluarga yang harmoni
penuh kasih sayang dan disiplin yang tinggi, sentiasa bersedia untuk belajar
dan mempunyai guru yang bermotivasi untuk memberikan maklum balas kepada
muridnya, adalah sumber utama kepada jalan kejayaan yang hebat dalam hidup
kanak-kanak sepanjang alam persekolahan mereka. Pelbagai isu pengaruh media
dalam kehidupan dan perkembangan kanak-kanak jelas menunjukkan bahawa media
atau kanak-kanak tidak bertindak sendirian atau secara semula jadi antara satu
sama lain. Banyak faktor lain perlu diambil kira. memahami isu tingkah laku
kanak-kanak dengan media dan pengaruh media terhadap tingkah laku kanak-kanak, mendorong
kita untuk melihat gambaran yang penuh tentang bagaimana media membentuk dan
terbentuk daripada konteks perkembangan zaman kanak-kanak.
PERANAN
IBU BAPA DALAM PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Menyedari hakikat bahawa perkembangan
zaman kanak-kanak merupakan satu fasa asas yang penting dalam kehidupan
individu, ibu bapa perlu mengambil peranan yang proaktif dalam menangani
pelbagai isu kekeluargaan amnya dan pengurusan media keluarga khususnya.
Pengurusan dan penggunaan media di dalam rumah menuntut kebijaksanaan ibu bapa
dalam menanganinya. Umum telah mengetahui bahawa media berpotensi memberikan
pengaruh yang besar sama ada positif atau negatif kepada perkembangan
kanak-kanak. Ibu bapa perlu mulakan pembentukan tabiat media yang sihat dalam
kalangan anak semasa mereka masih kecil atau sebelum mereka mula bersekolah.
Proses pelaksanaan peraturan dan untuk
mempengaruhi pemilihan mereka akan menjadi semakin sukar apabila anak-anak
semakin membesar. Ibu bapa harus memperhatikan tabiat media mereka sendiri bagi
menjadi contoh yang baik kepada anak-anak. Sekiranya perlu, ibu bapa perlu
berubah demi kebaikan anak-anak kerana ibu bapa adalah model yang pertama dan
penting bagi kehidupan anak-anak. Memastikan penggunaan media anak-anak adalah
seimbang dengan aktiviti lain seperti bersukan, riadah dan bermain di luar
rumah. Mengawasi rancangan yang ditonton oleh anak-anak dan mencari kesempatan
untuk menonton bersama mereka. Kanak-kanak yang muda berisiko tinggi menjadi
lebih agresif selepas menonton kandungan ganas di televisyen.
Ibu bapa seharusnya mengehadkan jumlah
pendedahan kepada kandungan ganas dan mengawasi tingkah laku mereka selepas
menonton. Menggalakkan anak-anak menonton pelbagai jenis program seperti
program yang berkait dengan sukan, sains dan alam semula jadi, seni, muzik dan
sejarah. Ini kerana terdapat banyak program televisyen yang baik yang
membolehkan kita belajar tentang pelbagai perkara dan menyeronokkan. Mengambil
berat tentang lokasi yang paling sesuai untuk meletakkan televisyen di rumah. Ibu
bapa seharusnya menjauhkan televisyen daripada diletakkan di tempat keluarga
menghabiskan kebanyakan masa. Elakkan meletakkan televisyen di bilik anak-anak
kerana akan menyukarkan pengawasan.
Secara umum, panduan tersebut adalah
antara strategi bagaimana ibu bapa boleh memperkasakan peranan mereka dengan
menggunakan media yang ada secara bijaksana dan terurus bukan sekadar
menyalahkan pihak lain dan membiarkan sahaja anak-anak menggunakan media tanpa
bimbingan dan pemantauan. Lebih-lebih lagi dalam konteks perkembangan media
yang pesat hari ini, televisyen konvensional telah mengalami persaingan yang hebat
dengan wujudnya saluran televisyen berbayar seperti ASTRO selain teknologi
komunikasi baru seperti komputer, Internet, permainan video elektronik, pemain
dan perakam video, dan lain-lain. Fenomena ini memungkinkan anak-anak lebih
banyak peluang untuk terdedah kepada kandungan yang tidak bersesuaian dengan
umur mereka. Justeru, ibu bapalah sepatutnya menjadi ”pengawal” utama yang juga
berperanan sebagai ”mata dan telinga” kepada anak-anak supaya mereka berkembang
dan membesar dalam persekitaran yang sihat dan sejahtera. Pendek kata, ibu bapa
berperanan sebagai pemimpin dalam sesebuah keluarga. Ibu bapa yang berjaya
adalah mereka yang melaksanakan tugas dan fungsi keibubapaan sehingga anak
mereka dapat mengembangkan potensi diri untuk menjadi manusia yang beriman,
berakhlak mulia, berguna kepada agama dan masyarakat
Oleh itu Kehadiran media massa sama ada
dalam bentuk teknologi lama atau baru adalah suatu perkara yang akan terus
berkembang dan menembusi kehidupan setiap individu. Sungguhpun ibu bapa adalah
pihak utama yang bertanggung jawab dalam mencorakkan kehidupan anak-anak,
sokongan daripada pihak lain seperti pengasuh, sekolah, pihak kerajaan sebagai
pembuat dasar, dan penerbit kandungan media amat diperlukan bagi menjaga
kebajikan dan menyediakan persekitaran yang lebih sihat bagi mereka. Ini adalah
untuk memastikan kanak-kanak mendapat manfaat sepenuhnya daripada media yang
ada di sekeliling mereka. Perspektif ekologi yang diutarakan memberikan panduan
kepada kita untuk melihat hubungan media dan perkembangan kanak-kanak dari
pelbagai sudut dan jaringan sistem yang saling berkait dan bertimbal balik
antara satu sama lain. Dengan demikian, semua pihak seharusnya tidak memandang
ringan akan sumbangan dan peranan masing-masing dalam konteks perkembangan
kanak-kanak yang akan menjadi generasi pelapis pembina masa depan negara.