Thursday, 19 May 2016

PENDIDIKAN E-LEARNING MEMBERI KESAN KEPADA GOLONGAN MUDA

OLEH: Norliyana Binti Jaafar

Perkataan e-learning dalam konteks pendidikan di Malaysia kini mula hangat diperkatakan. Sebelum melangkah lebih jauh, cuba kita definisikan apakah makna e-learning tersebut,definisi ‘e-learning’ atau electronic learning ini seringkali berubah-ubah selaras dengan kemajuan teknologi dan juga seringkali di salah tafsirkan dalam iklan-iklan promosi pendidikan. Secara umumnya, ‘e-learning’ adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,WAN atau Internet) untuk menyampaikan isi kandungan, interaksi atau pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD ROM adlah sebahagian media elektronik yang dimaksudkan di dalam kategori ini. Maka, konsep e-learning ini adalah meluas dan bukannya sekadar pembelajaran atas talian (Online) semata.

Perkembangan e-learning di Malaysia adalah baru jika dibandingkan dengan negra-negara barat dan negara jiran, Singapura, Agenda IT Kebangsaan (NITA) telah dilancarkan pada Disember 1996 oleh National IT Council (NITC) yang dipengerusikan oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri Malaysia, NITA memberikan garis panduan bagaimana teknologi maklumat dan komunikasi, ICT dapat digunakan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju selaraskan dengan Wawasan 2020 (NITC, 2001). Salah satu inisiatif awal NITC adalah untuk mewujudkan Koridor Raya Multimedia, MSC bagi mencapai NITA. Strategi yang telah dirancangkan oleh NITC ialah ‘e-community’,’e-public services’,’e-learning’,’e-economy’, dan’e-sovereignty’. Kementerian Pendidikan Malaysia dan sector swasta seperti MIMOS dan Kumpulan Utusan pula telah dipertanggungjawabkan untuk menjayakan agenda ‘e-learning’ kebangsaan.

Banyak perbincangan yang telah dibuat untuk membuat perbandingan di antara kaedah pembelajaran tradisional dengan e-learning. Kaedah tradisional dikatakan tidak menjadikan suasana pembelajaran aktif berbanding dengan e-learning. Pelajar pada zaman ini yang digelar pelajar ‘Net Generation’ atau ‘Millenial’ mahupun professor mengubah cara pengajaran mereka. Pelajar Millenial adalah bijak tetapi kurang sabar. Mereka mengharapkan keputusan segera dan selalu tertarik dengan alatan elektronik yang canggih. Oleh itu, berdasarkan kepada sikap semulajadi mereka, mungkin boleh dikatakan bahawa kaedah e-learning adalah lebih sesuai untuk generasi baru ini.

Namun, berpegang kepada tiada satu kaedah pengajaran yang sesuai untuk semua orang. Tidak berapa lama dulu juga, Kementerian Sumber Manusia mengeluarkan fakta mengenai factor-faktor yang menyebabkan siswazah mengganggur di Malaysia ini. Salah satu sebabnya ialah kurangnya kemahiran sosial dalam kalangan siswazah tersebut. Bolehkah diandaikan bahawa e-learning yang kebiasaannya dibuat secara berseorangan mengurangkan kemahiran interpersonal pelajar?

Dunia menyaksikan perkembangan pesat yang berlaku pada zaman Revolusi Perindustrian pada akhir kurun ke-18, dan bertitik tolak dari situ perkembangan secara menyeluruh berlaku samada pembangunan ekonomi, seni dan kebudayaan serta sektor komunikasi. Begitu juga dengan dunia pendidikan ekonomi, seni dan kebudayaan serta sektor komunikasi. Begitu juga dengan dunia pendidikan yang tidak dapat lari mengalami perubahan ini secara evolusi dan revolusi. Bermula daripada pembelajran secara tidak formal daripada orang yang lebih tua dan berpengalaman, kepada pendidikan yang lebih formal iaitu pengajian pondok. Kemasukan penjajah Inggeris walaupun meninggalkan kesan pahit untuk diingati, namun peninggalan sistem pendidikan Inggeris juga telah member suntikan kepada perkembangan pendidikan di Tanah Melayu pada ketika itu. Dan kini perkembangan pesat telah mewarnai dunia pendidikan kita seiring dengan kemajuan dan kecanggihan teknologi komunikasi massa. Terbaru dan terkini merupakan pembelajaran e-learning semakin mendapat tempat dihati penuntut ilmu di Malaysia.

E-learning adalah salah satu kaedah alternative yang popular dalam proses pembelajaran pada hari ini. Ia merupakan sistem pendidikan yang membantu pelajar dengan menggunakan medium internet, intranet dengan computer. Ia merupakan satu teknologi yang digunakan secara meluas dalam pendidikan tinggi untuk tujuan komunikasi di negara-negara barat seperti Amerika Syarikat dan Australia. Teknologi diperlukan dalam pendidikan tinggi untuk meningkatkan kualti pembelajaran, mempertingkatkan jalan masuk ke pendidikan dan kursus, mengurangkan perbelanjaan pendidikan juga meningkatkan keberkesanan pendidikan. Di Malayisa, kebanyakan university menggunakan sistem e-learning tersendiri sama ada perisisan open-source ataupun Learning Management System (LMS) yang berlesen. Secara umumnya, e-learning merupakan kandungan pembelajran yang boleh didapati dalam beberapa fromat yang berbeza, misalnya secara teks atau imej video, dan dihantar menerusi dan dihantar menerusi Internet, computer individu, personal digital assistant (PDA) atau Implementasi E-Pembelajaran ini dengan kelebihan-kelebihan yang ada padanya dapat mempercepatkan lagi proses pembangunan modal insane yang sangat dituntut oleh pihak kerajaan Malaysia kerana modal insane yang bestari ini akan berupaya menangani segala cabaran dalam merealisasikan Wawasan 2020.

E-learning juga memudahkan pengajar atau pensyarah memuat naik nota-nota, latihan, dan urusan berkaitan kuliah mereka. Mereka dapat menjimatkan masa pensyarah kerana mereka dapat membuat pengumuman dan berita-berita terkini dengan cepat dan mudah. Selain itu, ia juda dapat member pendedahan kepada pelajar tentang ilmu teknologi dan siber seterusnya memperkembangkan lagi tahap intelektual pelajar. Hal ini demikian kerana dapat menjimatkan kos kewangan kerana pensyarah mahupun pelajar tidak perlu membuat “print out’ nota-nota mereka. Kos bagi penggunaan kertas juga dapat dikurangkan serta dapat meringankan beban institusi pendidikan keran perbelanjaan menyewa dan menyediakan tempat belajar murid dapat dikurangkan.

Pelajar juga boleh meneroka ilmu yang kemungkinan tidak disediakan di sekolah harian biasa. Ia adalah merentas sempadan dan menjangkau sumber dari pihak luar negara. Oleh itu, pemikiran pelajar tidak konvensional malahan persepsi mereka juga terbuka, lebih positif, tidak ketinggalan dan maju ke hadapan. Pelajar dapat menjimatkan masa dalam proses pengukuhan fakta perbincangan melalui carian maklumat di Internet tanpa perlu meninggalkan sesi perbincangan dalam talian, mereka juga dapat belajar pada masa yang dikehendaki dan memadankan dengan jadual harian mereka. Pengajian jarak jauh bagi yang telah bekerja, e-learning sangat membantu dalam mengurangkan kos perjalanan dan dapat disesuaikan dengan tuntutan kerjaya.

Keburukan e-learning ialah akan melahirkan sekumpulan pelajar yang tidak mempunyai perasaan hormat terhadap guru-gurunya kerana mereka tidak berinteraksi secara berhadapan dengan guru mereka. Kehilangan nilai-nilai tersebut  akan merosakkan hubungan antara seorang guru dan pelajarnya. Tidak semua mata pelajaran di sekolah boleh diajar secara berkesan menggunakan e-learning. Contohya, mata pelajaran Matematik yang memerlukan latihan tubi dan proses pembelajarannya perlu dipantau oleh seorang guru. Selain itu, tidak menarik perhatian para pelajar kerana tiada siapa yang memantau aktiviti mereka. Kerana para guru tidak tahu sama ada para pelajar menumpukan perhatian terhadap soalan atau jawapan yang dikemukan ataupun mereka sibuk dengan perkara lain. Hal ini demikian, menyukarkan pelajar untuk berkongsi atau bercerita masalah dengan pensyarah mereka berkaitan aspek pembelajaran. Akhir sekali, menyukarkan pelajar terutama golongan miskin yang tidak mampu mendapatkan perkhidmatan internet. Ini menyebabkan mereka tidak dapat melihat perkara-perkara yang dipaparkan dalam E-learning.

Kesimpulannya, e-learning atau e-pembelajaran merupakan satu dimensi baru yang member kelebihan kepada pengguna pada masa kini. Bersesuaian dengan persekitaran kini yang sentiasa mengutamkan penggunaan masa dan perancangan kewangan yang bijak. Dengan kuasa global yang hanya dihujung jari, diharapkan dapat melahirkan insane yang berilmu dan berpengatahuan luas sekaligus dapat meningkatkan taraf hidup bangsa agama, dan negara. Kerajaan dan pihak NGO perlulah mengambil peluang mengaplikasikan e-learning dalam organisasi masing-masing lantaran keistimewaan dan kelebihan yang ditawarkan. Tetapi kita mestilah berganding bahu bagi memperbaiki serta mengatasi keburukan dan masalah dalam mengaplikasikann e-learning dalam pendidikan di Malaysia.