OLEH: Norliyana Binti Jaafar
Perkataan e-learning dalam konteks
pendidikan di Malaysia kini mula hangat diperkatakan. Sebelum melangkah lebih
jauh, cuba kita definisikan apakah makna e-learning tersebut,definisi
‘e-learning’ atau electronic learning ini seringkali berubah-ubah selaras
dengan kemajuan teknologi dan juga seringkali di salah tafsirkan dalam
iklan-iklan promosi pendidikan. Secara umumnya, ‘e-learning’ adalah sebarang
pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan rangkaian elektronik (LAN,WAN atau
Internet) untuk menyampaikan isi kandungan, interaksi atau pemudahcaraan.
Internet, Intranet, satelit, tape audio/video, TV interaktif dan CD ROM adlah
sebahagian media elektronik yang dimaksudkan di dalam kategori ini. Maka,
konsep e-learning ini adalah meluas dan bukannya sekadar pembelajaran atas
talian (Online) semata.
Perkembangan e-learning di Malaysia
adalah baru jika dibandingkan dengan negra-negara barat dan negara jiran,
Singapura, Agenda IT Kebangsaan (NITA) telah dilancarkan pada Disember 1996
oleh National IT Council (NITC) yang dipengerusikan oleh YAB Tun Dr Mahathir
Mohamad, mantan Perdana Menteri Malaysia, NITA memberikan garis panduan
bagaimana teknologi maklumat dan komunikasi, ICT dapat digunakan untuk
menjadikan Malaysia sebuah negara maju selaraskan dengan Wawasan 2020 (NITC,
2001). Salah satu inisiatif awal NITC adalah untuk mewujudkan Koridor Raya
Multimedia, MSC bagi mencapai NITA. Strategi yang telah dirancangkan oleh NITC
ialah ‘e-community’,’e-public services’,’e-learning’,’e-economy’,
dan’e-sovereignty’. Kementerian Pendidikan Malaysia dan sector swasta seperti
MIMOS dan Kumpulan Utusan pula telah dipertanggungjawabkan untuk menjayakan
agenda ‘e-learning’ kebangsaan.
Banyak perbincangan yang telah dibuat
untuk membuat perbandingan di antara kaedah pembelajaran tradisional dengan
e-learning. Kaedah tradisional dikatakan tidak menjadikan suasana pembelajaran
aktif berbanding dengan e-learning. Pelajar pada zaman ini yang digelar pelajar
‘Net Generation’ atau ‘Millenial’ mahupun professor mengubah cara pengajaran
mereka. Pelajar Millenial adalah bijak tetapi kurang sabar. Mereka mengharapkan
keputusan segera dan selalu tertarik dengan alatan elektronik yang canggih.
Oleh itu, berdasarkan kepada sikap semulajadi mereka, mungkin boleh dikatakan
bahawa kaedah e-learning adalah lebih sesuai untuk generasi baru ini.
Namun, berpegang kepada tiada satu
kaedah pengajaran yang sesuai untuk semua orang. Tidak berapa lama dulu juga,
Kementerian Sumber Manusia mengeluarkan fakta mengenai factor-faktor yang
menyebabkan siswazah mengganggur di Malaysia ini. Salah satu sebabnya ialah
kurangnya kemahiran sosial dalam kalangan siswazah tersebut. Bolehkah
diandaikan bahawa e-learning yang kebiasaannya dibuat secara berseorangan
mengurangkan kemahiran interpersonal pelajar?
Dunia menyaksikan perkembangan pesat
yang berlaku pada zaman Revolusi Perindustrian pada akhir kurun ke-18, dan
bertitik tolak dari situ perkembangan secara menyeluruh berlaku samada
pembangunan ekonomi, seni dan kebudayaan serta sektor komunikasi. Begitu juga
dengan dunia pendidikan ekonomi, seni dan kebudayaan serta sektor komunikasi.
Begitu juga dengan dunia pendidikan yang tidak dapat lari mengalami perubahan
ini secara evolusi dan revolusi. Bermula daripada pembelajran secara tidak
formal daripada orang yang lebih tua dan berpengalaman, kepada pendidikan yang
lebih formal iaitu pengajian pondok. Kemasukan penjajah Inggeris walaupun
meninggalkan kesan pahit untuk diingati, namun peninggalan sistem pendidikan
Inggeris juga telah member suntikan kepada perkembangan pendidikan di Tanah
Melayu pada ketika itu. Dan kini perkembangan pesat telah mewarnai dunia
pendidikan kita seiring dengan kemajuan dan kecanggihan teknologi komunikasi
massa. Terbaru dan terkini merupakan pembelajaran e-learning semakin mendapat
tempat dihati penuntut ilmu di Malaysia.
E-learning adalah salah satu kaedah
alternative yang popular dalam proses pembelajaran pada hari ini. Ia merupakan
sistem pendidikan yang membantu pelajar dengan menggunakan medium internet,
intranet dengan computer. Ia merupakan satu teknologi yang digunakan secara
meluas dalam pendidikan tinggi untuk tujuan komunikasi di negara-negara barat
seperti Amerika Syarikat dan Australia. Teknologi diperlukan dalam pendidikan
tinggi untuk meningkatkan kualti pembelajaran, mempertingkatkan jalan masuk ke
pendidikan dan kursus, mengurangkan perbelanjaan pendidikan juga meningkatkan
keberkesanan pendidikan. Di Malayisa, kebanyakan university menggunakan sistem
e-learning tersendiri sama ada perisisan open-source ataupun Learning
Management System (LMS) yang berlesen. Secara umumnya, e-learning merupakan
kandungan pembelajran yang boleh didapati dalam beberapa fromat yang berbeza,
misalnya secara teks atau imej video, dan dihantar menerusi dan dihantar
menerusi Internet, computer individu, personal digital assistant (PDA) atau
Implementasi E-Pembelajaran ini dengan kelebihan-kelebihan yang ada padanya
dapat mempercepatkan lagi proses pembangunan modal insane yang sangat dituntut
oleh pihak kerajaan Malaysia kerana modal insane yang bestari ini akan berupaya
menangani segala cabaran dalam merealisasikan Wawasan 2020.
E-learning juga memudahkan pengajar
atau pensyarah memuat naik nota-nota, latihan, dan urusan berkaitan kuliah
mereka. Mereka dapat menjimatkan masa pensyarah kerana mereka dapat membuat
pengumuman dan berita-berita terkini dengan cepat dan mudah. Selain itu, ia
juda dapat member pendedahan kepada pelajar tentang ilmu teknologi dan siber seterusnya
memperkembangkan lagi tahap intelektual pelajar. Hal ini demikian kerana dapat
menjimatkan kos kewangan kerana pensyarah mahupun pelajar tidak perlu membuat
“print out’ nota-nota mereka. Kos bagi penggunaan kertas juga dapat dikurangkan
serta dapat meringankan beban institusi pendidikan keran perbelanjaan menyewa
dan menyediakan tempat belajar murid dapat dikurangkan.
Pelajar juga boleh meneroka ilmu yang
kemungkinan tidak disediakan di sekolah harian biasa. Ia adalah merentas
sempadan dan menjangkau sumber dari pihak luar negara. Oleh itu, pemikiran
pelajar tidak konvensional malahan persepsi mereka juga terbuka, lebih positif,
tidak ketinggalan dan maju ke hadapan. Pelajar dapat menjimatkan masa dalam
proses pengukuhan fakta perbincangan melalui carian maklumat di Internet tanpa
perlu meninggalkan sesi perbincangan dalam talian, mereka juga dapat belajar
pada masa yang dikehendaki dan memadankan dengan jadual harian mereka.
Pengajian jarak jauh bagi yang telah bekerja, e-learning sangat membantu dalam
mengurangkan kos perjalanan dan dapat disesuaikan dengan tuntutan kerjaya.
Keburukan e-learning ialah akan
melahirkan sekumpulan pelajar yang tidak mempunyai perasaan hormat terhadap
guru-gurunya kerana mereka tidak berinteraksi secara berhadapan dengan guru
mereka. Kehilangan nilai-nilai tersebut
akan merosakkan hubungan antara seorang guru dan pelajarnya. Tidak semua
mata pelajaran di sekolah boleh diajar secara berkesan menggunakan e-learning.
Contohya, mata pelajaran Matematik yang memerlukan latihan tubi dan proses
pembelajarannya perlu dipantau oleh seorang guru. Selain itu, tidak menarik
perhatian para pelajar kerana tiada siapa yang memantau aktiviti mereka. Kerana
para guru tidak tahu sama ada para pelajar menumpukan perhatian terhadap soalan
atau jawapan yang dikemukan ataupun mereka sibuk dengan perkara lain. Hal ini
demikian, menyukarkan pelajar untuk berkongsi atau bercerita masalah dengan
pensyarah mereka berkaitan aspek pembelajaran. Akhir sekali, menyukarkan
pelajar terutama golongan miskin yang tidak mampu mendapatkan perkhidmatan
internet. Ini menyebabkan mereka tidak dapat melihat perkara-perkara yang
dipaparkan dalam E-learning.
Kesimpulannya, e-learning atau
e-pembelajaran merupakan satu dimensi baru yang member kelebihan kepada pengguna
pada masa kini. Bersesuaian dengan persekitaran kini yang sentiasa mengutamkan
penggunaan masa dan perancangan kewangan yang bijak. Dengan kuasa global yang
hanya dihujung jari, diharapkan dapat melahirkan insane yang berilmu dan
berpengatahuan luas sekaligus dapat meningkatkan taraf hidup bangsa agama, dan
negara. Kerajaan dan pihak NGO perlulah mengambil peluang mengaplikasikan
e-learning dalam organisasi masing-masing lantaran keistimewaan dan kelebihan
yang ditawarkan. Tetapi kita mestilah berganding bahu bagi memperbaiki serta mengatasi
keburukan dan masalah dalam mengaplikasikann e-learning dalam pendidikan di
Malaysia.