Oleh :Norhairnadiana bt Tukiman
Sejak dilahirkan, manusia mula mengalami proses pembelajaran
yang berterusan. Setiap hari, kita belajar secara tidak formal melalui aktiviti
kehidupan harian dan persekitaran. Apabila sudah cukup umur, kita menerima
pendidikan formal di sekolah dan institusi untuk mencapai matlamat kurikulum
tertentu. Merujuk kepada Ellington, Henry (1999), pembelajaran ialah perubahan
kekal secara relatif dalam tingkah laku manusia hasil daripada latihan atau
pengalaman.
Manusia belajar untuk memperolehi ilmu pengetahuan dan
kemahiran dalam pelbagai bidang supaya dapat membuat keputusan dan
menyelesaikan masalah yang berlaku dalam kehidupan harian. Sekiranya kita
meninjau kaedah pembelajaran yang ada di seluruh dunia pada hari ini, kita
mendapati bahawa konsep pembelajaran sudah berubah. Perkembangan teknologi dan
peningkatan kepentingan penghantaran maklumat berkomputer telah membawa kepada
e-learning atau e-pembelajaran.
Menurut Mosher, (2005), e-learning telah mengubah lanskap
pembelajaran dari pengajaran di bilik darjah kepada pembelajaran di depan
desktop. Oleh itu, pembelajaran menjadi hal yang peribadi dan strategi
penilaian yang efektif menjadi semakin penting.
Di Malaysia, kehadiran e-learning masih lagi
baru jika dibandingkan dengan negara-negara barat khasnya di US, di mana
sesetengah sekolah telah menjadikannya sebagai satu kaedah asas pembelajaran
bagi menggantikan teknik-teknik pembelajaran tradisional. E-learning di negara
kita lebih menjurus kepada pembelajaran secara jarak jauh dan online yang
kebanyakannya hanya ditawarkan di peringkat Universiti serta kolej-kolej swasta
yang menjalankan usahasama dengan Universiti-universiti luar negara.
Antara pusat pengajian tinggi tempatan yang
menawarkan pembelajaran secara maya ini ialah Universiti Putra Malaysia melalui
Program IDEAL (Institut Pendidikan dan Pembelajaran Jarak Jauh). UPM julung-julung kalinya
menawarkan program Bachelor Komunikasi secara maya. Walaupun yurannya kelihatan
agak tinggi berbanding dengan program ijazah saluran biasa, namun jika
dibandingkan dengan corak pembelajarannya ia dianggap berbaloi, dengan jadual
kuliah yang fleksibel, nota dan tutorial yang boleh didapati daripada Internet
serta kuliah secara online. Dengan tidak disedari, ianya dapat menjimatkan kos
dan masa terutamanya bagi mereka yang berkerja sepenuh masa serta tempat
tinggal yang jauh dari universiti. Dalam erti kata yang lain, melalui
pembelajaran secara maya ini, tiada lagi jurang masa dan jarak yang menjadi
halangan untuk belajar.
Dengan disokong oleh kecanggihan sistem
rangkaian seperti Internet serta teknologi digital, konsep e-learning seperti
web portal dan online jarak jauh seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya oleh semua
pihak. Adalah diharapkan dengan adanya konsep e-learning ini, mutu pendidikan
negara akan meningkat. Secara tidak langsung visi negara dalam usaha
menambahkan kadar celik IT sedikit sebanyak akan berjaya dalam tempoh terdekat
ini. Kaedah e-learning ini seharusnya diperkenalkan secara lebih meluas bermula
dari peringkat sekolah rendah bagi memupuk pelajar khasnya kanak-kanak
mencintai ilmu pengetahuan disamping merangsang minat mereka untuk belajar.
Institut Pengajian Tinggi Awam, Institut
Pengajian Tinggi Swasta dan Kolej Swasta semuanya sedang berusaha untuk
menggunakan 'e-learning' sebagai teknik yang terkini untuk menyampaikan
modul-modul mereka. Begitu juga syarikat antarabangsa sudah mula menggunakan
'e-training' bagi melatih pekerja mereka. Maka adalah wajar 'e-learning'
diperkenalkan kepada semua pelajar di sekolah-sekolah di Malaysia secepat
mungkin supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus perkembangan IT yang begitu
pesat sekali. Kita tidak seharusnya tunggu sehingga semua infrastruktur
telekomunikasi, perkakasan dan perisian e-learning' siap sebelum ianya
diperkenalkan kepada pelajar kita. Perlu diingatkan juga bahawa unsur Kemahiran
Berfikir Secara Kreatif dan Kritis (KBKK) perlu diselitkan secara bijak ke
dalam bahan 'e-learning'. Walau bagaimanapun 'e-learning' yang dicadangkan
hanya sebagai tambahan kepada semua sumber yang sedia ada di sekolah.
Proses E-Learning sekarang kebanyakannya
menggunakan asas laman web dan juga penggunaan teknologi dalam membantu proses
pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan jurnal oleh Nichols, M. (2008),
E-Learning adalah sebagai "Pedagogy empowered by digital technology".
Melihat kepada definisi yang dinyatakan oleh Nichols, M. tadi, E-Learning boleh
ditafsirkan sebagai proses pedagogi yang dimantapkan lagi oleh penggunaan
teknologi digital seperti penggunaan laman web, alatan elektronik dan media
elektronik.
Pendapat
Pollard & Hillage (2001) yang menyatakan bahawa pelajar bukan sahaja
memerlukan sokongan tetapi juga memerlukan tempat untuk belajar tanpa gangguan.
Ini menunjukkan persekitaran untuk pelajar boleh dikira sebagai halangan dalam
proses pembelajaran. Selain itu, Bates (1997) percaya terdapat empat tujuan
utama yang menyebabkan penggunaan teknologi di Pendidikan Tinggi, antaranya
termasuk membaiki kualiti pembelajaran, membaiki pengaksesan kepada pendidikan
dan latihan, mengurangkan kos pendidikan serta membaiki kos efektif bagi 3
pendidikan.
Walaupun begitu, penggunaannya yang meluas
dalam bidang pendidikan adalah dipengaruhi oleh iklim atau persekitaran tempat
seseorang itu belajar, institusi atau kampusnya, kelompok dan juga
masyarakatnya. Kita perlulah sedar bahawa pembangunan dan perubahan dalam sains
dan teknologi telah membawa banyak perubahan kepada aspek ekonomi, industri,
perniagaan, sosiobudaya dan juga politik sesebuah negara (Mohd Yusof, 2000).
Kerajaan akan menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat
melalui penggunaan ICT seperti pembelajaran jarak jauh. Aplikasi Perdana
Koridor Raya Multimedia (MSC) gelombang pertama akan diperluaskan ke seluruh
negara dalam tempoh Rancangan Malaysia Kelapan setelah Kerajaan menemukan
keberkesanan pelaksanaannya. Konsep sekolah bestari akan diperluaskan untuk
merangkumi 8,000 sekolah pada masa depan melibatkan pelaksanaan aplikasi
perdana gelombang kedua yang akan memberi tumpuan kepada usaha menarik pemaju
teknologi tercanggih dan terkini serta menggalakkan aktiviti R&D dan
pemindahan teknologi. ... infrastruktur asas ICT telah pun disediakan dalam
tempoh Rancangan Malaysia Ketujuh.
Untuk lima tahun akan datang, tumpuan kita adalah untuk
menjadikan Malaysia sebagai "hub" ICT clan multimedia di peringkat
global. Untuk tujuan ini, infrastruktur ICT akan dinaik taraf melalui beberapa
insiatif termasuk meningkatkan keupayaan tulang belakang penghantaran sehingga
10 gigabits sesaat dan memperkenalkan Sistem Pengurusan Rangkaian untuk
menyediakan pekhidmatan yang lebih baik. Infrastruktur ICT juga akan
diperluaskan ke kawasan luar bandar bagi merapatkan jurang digital. Antara
program yang akan dilaksanakan termasuk Infodesa dan Internet Desa yang
menawarkan kursus kesedaran dan latihan.
Wahyu Idrus dan Yahya Buntat (2007) dalam kajian mengenai
Aplikasi ELearning dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Sekolah-sekolah di
Malaysia pula menyatakan bahawa perkembangan E-Learning di Malaysia masih lagi
baru berbanding dengan negara-negara barat dan Singapura. Dimana sistem
pengajaran dan pembelajaran di Malaysia terarah kepada pembelajaran jarak jauh
dan „on-line‟ yang kebanyakannya diperolehi hanya pada peringkat universiti dan
kolej swasta.
Oleh kerana kaedah pembelajaran jarak jauh dan „on-line‟ ini
dapat ditawarkan 6 hanya dengan kerjasama universiti luar negara telah
menyebabkan kos yang ditanggung oleh pelajar agak tinggi dan membebankan. Namun
begitu hampir setiap institusi pengajian tinggi di Malaysia sama ada awam
mahupun swasta telah menggunakan sistem E-Learning.
E-learning sememangnya merupakan suatu strategi baru dalam
bidang pendidikan yang berbeza dengan kaedah pembelajaran tradisional yang
diamalkan. E-learning membolehkan pelajar melaksanakan pembelajaran kendiri
dengan lebih berkesan. Pelajar boleh memilih tempat, masa, kandungan dan hala
tuju pembelajaran mengikut kehendak sendiri.
Selain itu, e-learning juga dianggap dapat mewujudkan suasana
pembelajaran yang lebih selesa kerana komunikasi boleh dijalankan sama ada secara
asynchronous ataupun synchronous. (Jamaludin 3 Mohaidin, 2000; Rosenberg, M.
J., 2001; Mosher, 2005; Broadbent, Brooke., 2002; Shea-Schultz dan Fogarty,
2002) Satu kajian besar tentang keberkesanan pembelajaran atas talian (online
learning) telah menunjukkan bahawa pembelajaran menerusi Internet adalah sesuai
untuk pendidikan tahap pengajian tinggi.
Berbanding dengan
kelas tradisional, kursus yang dilaksanakan atas talian mencatatkan tahap
kepuasan pelajar yang lebih tinggi, pencapaian pelajar yang sama atau lebih
tinggi, tahap pemikiran kritikal yang lebih tinggi dan perbincangan di antara
pelajar dengan pengajar adalah lebih kerap. (Kearsley, Greg., et al, 1995).
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) sebagai sebuah universiti
yang bervisi untuk menjadi sebuah pusat kecemerlangan akademik dan teknologi
bertaraf dunia melalui kreativiti sudah tentu tidak mahu ketinggalan dan ini
dapat dibuktikan melalui pelancaran UTM sebagai sebuah Kampus Siber pada 16 Jun
1997. Salah satu aplikasi pembangunan projek kampus siber UTM ialah pelaksanaan
program elearning. Program e-learning telah dikembangkan dan dilaksanakan
dengan menggunakan perisian WebCT pada semester II sesi 2001/2002 dan kemudian
4 bertukar menggunakan perisian sumber terbuka Moodle sebagai platform
e-learning yang baru.
Hal ini demikian kerana pengajaran secara kuliah akan menjadi
sesi penyampaian maklumat semata-mata kerana bilangan pelajar yang ramai.
Selain itu, interaksi pelajar dengan pensyarah secara individu turut menjadi
mustahil. Kaedah pengajaran yang pelbagai selain bentuk kuliah seperti
perbincangan kumpulan, pembentangan kertas penyelidikan di seminar pendidikan,
percambahan fikiran dan lain-lain adalah susah untuk dilaksanakan. Bilik kuliah
yang besar untuk menampung bilangan pelajar yang ramai juga akan menyebabkan
penggunaan alatan media menjadi kurang berkesan dan seterusya mengurangkan
motivasi pembelajaran. Malah kesesakan dewan kuliah turut menyebabkan proses
pengajaran dan pembelajaran menjadi tidak lagi kondusif. (Jamaludin, 2000).
Pengerusi Persatuan Kolej Swasta Malaysia, Dato’ Dr. Yahya
Ibarahim (2000) juga telah mengatakan bahawa sistem pendidikan di Malaysia
telah berubah daripada pendidikan konventional kepada pembelajaran elektronik
atau e-learning yang merupakan fokus konsep Sekolah Bestari negara kita. Selain
itu, Prof Roy Leitch (2000) telah mengatakan bahawa peratus keberkesanan
penyampaian pengetahuan daripada guru kepada pelajar hanyalah 30 peratus
sahaja.
Walau bagaimanapun,
beliau mempercayai bahawa pengajaran yang berkesan dapat dipertingkatkan dengan
penggunaan media elektronik. Dengan yang demikian, penggunan e-learning sebagai
suatu penambahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik kuliah
harus dipertingkatkan di institusi-institusi pendidikan tinggi di Malaysia.
Namun pelaksanaan e-learning harus dikaji dengan teliti sama ada ia sesuai
dilaksanakan di sesebuah institusi. Selain itu, aspek keberkesanan dan
faktor-faktor penggunaan e-learning juga harus dikenalpasti supaya pelaksaaan
e-learning mendatangkan kesan kebaikan daripada keburukan.
Melalui sistem e-learning, setiap pelajar Fakulti Pendidikan
yang berdaftar berpeluang untuk mengakses maklumat mata palajaran masing-masing
pada bilabila masa dan di mana juga. Pelaksanaan e-learning telah menyediakan
banyak manfaat kepada pelajar. Antaranya ialah menyediakan kemudahan untuk
menyokong proses pembelajaran yang lebih fleksibel, meningkatkan kefahaman dan
minat pelajar, menyediakan kemudahan untuk belajar mengikut kemampuan,
mendedahkan kepada pelajar konsep pendidikan tanpa batas, dan menggalakkan
pelajar menjadi lebih kreatif.
Sejak pelaksanaan e-learning, pensyarah-pensyarah Fakulti
Pendidikan (FP) terutamanya pensyarah di bawah Jabatan Multimedia Pendidikan
telah bertungkuslumus untuk memanfaatkan penggunaan e-learning dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Didapati pensyarah selalu mengemaskimi kandungan
dan maklumat mata pelajaran di laman web e-learning UTM. Pelajar-pelajar telah
digalakkan oleh pensyarah untuk menggunakan e-learning bagi menghantar tugasan
dan mengambil kuiz atas talian.
Kesimpulannya institut pengajian awam dan swasta semuanya
sedang berusaha untuk menggunakan e’learning’ sebagai teknik yang terkini untuk
menyampaikan modul-modul mereka. Begitu juga syarikat antarabangsa sudah mula
menggunakan ‘e-training’ bagi melatih pekerja mereka. Maka adalah wajar
‘e-learning’ diperkenalkan kepada semua pelajar di sekolah-sekolah di amlaysia
secepat mungkin supaya mereka tidak ketinggalan dalam arus perkembangan IT yang
begitu pesat sekali. Kita tidak seharusnya tunggu sehingga semua infrastruktur
telekomunikasi, perkakasan dan perisian e-learning siap sebelum ianya
diperkenalkan kepada pelajar kita. Perlu diingatkan juga bahawa unsur kemahiran
berfikir secara kreatif dan kritis (KBKK) perlu diselitkan secara bijak ke
dalam bahan ‘e-learning’. Walau bagaimanapun ‘e-learning’ yang dicadangkan
hanya sebagai tambahan kepada semua sumber yang sedia ada di sekolah.